EL-sykkel


Du kan få mange flotte naturopplevelser på sykkel, og på EL-sykkel blir turen mye lettere. Men sørg for at sykkelen du kjøper er egnet for de steder du ønsker å ferdes.

EL-sykkel har bredd om seg som en farsott over hele Europa. Mange velger å sykle i stedet for å benytte offentlig kommunikasjon under koronapandemien. Også innen Tynset Rotaryklubb er det flere som har skaffet seg EL-sykkel. Her er noen gode råd fra en som har prøvd litt forskjellig de siste årene.

Av Håkon Trønnes

Juksesykkel?

Å sykle er sunt, ifølge folk som har greie på slikt. Det ikke nødvendigvis de harde treningsøktene som er viktigst, men å bevege kroppen og holde leddene i bevegelse. Med el-sykkel kan man bevege mange ledd i kroppen og samtidig tilpasse innsatsen etter fysikk og ønske. En kan sykle både langt og lenge, og trå til så man virkelig kjenner det om man vil.

Kjøp kvalitetsprodukter hos lokal forhandler


Som vanlige sykler har også EL-sykler vanlige gir, som regel bestående av en rekke tannhjul som kjeden veksles mellom slik at en kan velge riktig utveksling. Det er en stor fordel å bruke de ordinære girene også slik at slitasjen blir fordelt over alle tannhjulene.

Etterspørselen etter el-sykler har økt kraftig i år, ikke bare i Nore, men i hele Europa. I tillegg har produksjonsvolumet vært hemmet av koronapandemien. Derfor har butikkene hatt store vanskeligheter med å levere de mest populære modellene, noe som også har påvirket prisene. Det er grunn til å anta at situasjonen ikke endrer seg nevneverdig til neste sommer heller. Mange butikker tar nå imot forhåndsbestilling av sykler for levering til våren, men skulle du finne den sykkelen du ønsker på tilbud nå i høst, og til en gunstig pris er det bare å slå til.

El-sykler har spesielt to komponenter som koster mye. Det er batteripakken som gjerne står for 1/3 av sykkelens verdi og motoren 1/3. Ramme, gir, bremser og resten av sykkelen utgjør resten av verdien.

De lokale forhandlerne vil kunne veilede deg i sykkelvalget. Du må bestemme deg for hva slags underlag du har tenkt å sykle på. Er det asfalt, grus, traktorvei eller sti? Dårlig underlag krever kraftigere dekk samt fjæring. Trenger du skjermer, bagasjebærer, refleks og lys? Slikt kan ettermonteres på de fleste sykler. Hvor langt ønsker du å sykle før du må lade, og hvor mye krefter ønsker du selv å bidra med? Din vekt, bagasjevekt, motbakke, dekkenes lufttrykk, girvalg, assistansenivå og batteriets kapasitet er alle faktorer som innvirker på rekkevidden. I utforbakke bruker du kanskje ikke strøm i det hele tatt, og hvis hastigheten er over 25 km/t får du ikke noen hjelp av motoren i det hele tatt, og du bruker heller ikke strøm. Dine svar vil være viktige når forhandleren skal anbefale sykkel til deg. Ofte vil du også kunne prøvekjøre sykkelen før du kjøper.

En lokal forhandler er ikke interessert i å selge dårlige produkter, men pris og kvalitet henger ofte sammen. Hva er det den rimelige varianten ikke har, og hva får du ekstra om du velger en dyrere sykkel? Større batteri vil gi bedre rekkevidde, og har sykkelen dekk som passer til ditt behov nå og i framtida?

Nok en grunn til å handle lokalt er at du før eller senere vil trenge service, reparasjon og deler til sykkelen. Selv om mange sykler er bygd opp av standard deler, er det større sjanse for at delene er tilgjengelig om sykkelen er av et merke som selges lokalt.

Batteriene

Batteriene i el-sykler har samme teknologi som batteriene i mobiltelefoner, el-biler og mange batteridrevne apparater. Riktig lading og riktig bruk er essensielt for batterienes levetid.

Batteriene kan ha celler av god eller dårlig kvalitet, noe som kan ha stor betydning både for pris og varighet. I tillegg har det blitt oppdaget at noen sykler har innebygd en BMS (Battery Management System) som gjør at batteriene dør i løpet av forholdsvis kort tid (to - tre år). Selv har jeg god erfaring med motor og batteri fra Yamaha.

Ta vare på batteriene


Lading av et el-sykkelbatteri fra 0 – 100% tar gjerne 4 – 4,5 timer (Batteri 500Wh og 4A lader). Bruker man 4 timer som utgangspunkt, så kan man enkelt beregne at å lade fra 50 – 100% vil ta 2 timer, eller fra 50 – 75% 1 times tid. Med en timer kan du begrense ladetiden slik at batteriet holdes innafor optimalt ladenivå mellom 20-30 og 70 – 80%, og batteriets levetid forlenges.

Alle batterier «slites» over tid. Noe av slitasjen er det man kaller for «degradering over tid», men den kan man gjøre noe med. Holder man ladingen i det daglige mellom ca 20-30% og 70-80% så er denne degraderingen neglisjerbar – altså noe man ikke trenger å bry seg om.

Jeg har som vane å lade batteriet til ca 70% når jeg ikke skal bruke sykkelen på ei stund. Lading fra 0 – 100% tar ofte 4 – 4,5 timer, og da er det forholdsvis enkelt å beregne sånn omtrent hvor lang ladetid som trengs for å nå ca 70%. For å gjøre det enkelt for seg selv kan en koble laderen til en timer som slår av strømmen når ønsket ladetid er omme. En slik koster bare et par hundre kroner.

70% utgjør vel 2/3 av sykkelens maksimale rekkevidde, så da er sykkelen klar for den daglige bruken. Planlegges en lengre tur lades den til 100% gjerne kvelden i forveien, noe som er gjort på en drøy time. Sykkelen er da klar for en tur på ca 60 – kanskje også 70 km (Beregnet med batteri på omtrent 500Wh og det terreng og den bruken som jeg har).

Batteriet har også et maksimalt antall ladesykluser, altså antall ganger det kan lades fra 0% til 100% før det «dør». Dette er en gradvis forringelse av batteriet, men en skal være klar over at om en lader fra 50% til 100%, så har man bare brukt en halv ladesyklus. Dessuten har man jo kjøpt el-sykkel for at den skal brukes, så dette er jo ikke noe en kan gjøre noe med.

Litiumbatteriene trives godt med «klattlading», altså at de brukes litt og lades litt.

Når batteriet er nesten tomt vil displayet begynne å blinke eller på annen måte varsle om at det er på tide å lade. Du kan fortsette turen til batteriet er helt tomt og fortsette uten motorassistanse etter den tid, men da vil sykkelen bli tung å sykle på. For det første er el-sykkelen tyngre enn en sykkel uten motor, dessuten vil deler av motoren ofte ble med rundt når du trør, så å sykle uten strøm er ikke noen god løsning.

Når sykkelen går tom for strøm vil elektronikken (BMS) sørge for å slå av strømmen før batteriet tar skade, men det må lades opp igjen så snart som mulig så det ikke tømmes helt og tar permanent skade.

Hvordan måle ladenivået


Ved standard assistensenivå (STD) viser displayet at jeg har en teoretisk rekkevidde på 104 km, og jeg har da fulladet batteri, altså 100%. Her viser displayet at gjenværende rekkevidde er 62 km, noe som skulle tilsi ca 62%, noe som også stemmer bra med batteriindikatoren til høyre i displayet. Med de to bryterne til venstre for displayet velges høyere eller lavere assistansenivå. Et prinsipp for alle godkjente el-sykler er at motoren ikke går om du ikke beveger pedalene, og motoren bidrar ikke hvis hastigheten passerer 25 km/t.

Når en slår på strømmen, viser displayet på min sykkel hvor mange kilometer en teoretisk kan sykle på standard assistansenivå. Displayet viser 104 km hvis batteriet er fulladet, noe jeg regner som 100% batterikapasitet. Står det at rekkevidden er 50 km beregner jeg det til 50%. Velges høyere eller lavere assistansenivå, vil rekkeviddetallene ikke kunne brukes på samme måte.

Det er også en batteriindikator både på displayet og i mitt tilfelle også på selve batteriet.

Lading og lagring

Lading av batteriene bør skje i temperaturer mellom omtrent 15 og 25 grader. Derfor kan det være nødvendig å vente med å sette sykkelen på lading om man har brukt sykkelen i veldig varmt vær, for det utvikles også varme i batteriet under bruk. Når det er kaldt, kan det være nødvendig å ta batteriet inn i romtemperatur for lading. Er temperaturen for høy eller for lav kan det hende at ladingen ikke starter i det hele tatt før temperaturen ligger innafor godkjent nivå.

Vinterlagring

De fleste vil ta batteriet av sykkelen og lagre det i «kjellertemperatur» - altså en temperatur noe lavere enn vanlig stuetemperatur. Før det settes bort kan det gjerne lades til ca 50%. Alle batterier har en viss grad av «selvutlading» Det vil si at noe av strømmen forsvinner fra batteriet under lagringen. Derfor må det sjekkes med jevne mellomrom, for eksempel en gang hver måned eller annenhver måned for så å lades noen få minutter for å få litt bevegelse i elektrolyttene i batteriet, samt kompensere for selvutladingen. Min erfaring med batteriene fra Yamaha er at selvutladingen er veldig lav, så kun få minutters lading trengs noen ganger i løpet av vinteren. Det er gunstigst for batteriet om ladingen under omtrent 70% gjennom vinteren. Det må aldri bli liggende med 0%, da kan det rett og slett bli ødelagt og aldri ta lading igjen.

For øvrig, les og følg fabrikantens anvisninger.

Reparasjon av ødelagte batterier

Ødelagte batterier kan ofte repareres ved å bytte battericeller og kanskje også elektronikk (BMS). Det kan være billigere enn å kjøpe et helt nytt batteri. Karlsen batteriservice på Ranheim ved Trondheim er en av dem som utfører slike reparasjoner.

Det er ikke alltid at verken sykkelprodusenter, importører eller selgere av EL-sykler har nødvendig kunnskap om batterier og lading. For den som ønsker å fordype seg i temaet finnes det vitenskapelige artikler om temaet på Internett.


 
Kjenner du Gammeldalen?

5. mars 2024

Kjenner du Gammeldalen?

Ingveig Vangen har viet mye tid og arbeid til å utforske og dokumentere Gammeldalen gjennom sin bok "Kjenner du Gammeldalen". Med 230 sider og 180 bilder gir boken en omfattende oversikt over områdets historie, natur og kultur.

Bretagne

20. februar 2024

Bretagne

Kirsti hadde kveldens foredrag om Bretagne, der hun hadde bodd i ti år. Hun bodde i landsbyen "Saint Père Marc en Poulet", som lå en mil utenfor byen "Saint Malo". Kirsti har både norsk og fransk statsborgerskap.

Fjellbeite

12. februar 2024

Fjellbeite

Både antall bruk med sau og folketall har gått ned i perioden fra 2000 til 2019 både i Valdres og Nord-Østerdal/Røros. Antallet sau på utmarksbeite har vært omtrent konstant i Nord-Østerdal/Røros og ned i Valdres i samme periode.

Sovjetistan

6. februar 2024

Sovjetistan

Ola Grønn-Hagen holdt en presentasjon fra sin reise til de tidligere sovjetrepublikkene, ofte referert til som Sovjetistan. Dette var en lenge planlagt reise til fem land; Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbekistan.

Lappemor – quiltebutikken på fjellet

24. januar 2024

Lappemor – quiltebutikken på fjellet

Anne Heidi Smedshammer er en dyktig foredragsholder som snakket om quilting. Quilting innebærer å sy sammen tre lag med stoff med langsgående, rette eller buede sømmer for å holde alle lagene sammen.

Tynset okkupert

17. januar 2024

Tynset okkupert

Kveldens foredrag var ved Jon Ole Hokstad: "Tynset okkupert". Med inspirerende tale ledsaget av bilder, fortalte han fra dagliglivet på Tynset under den tyske okkupasjonen 1940 - 1945. Det ble ikke til noe særlig skyting og krigshandlinger på Tynset.

Høgget

29. november 2023

Høgget

Brydalen er en aktiv bygd i Tynset, der alle innbyggerne deltar i det som skjer. Dugnadsånden er svært høy, og alt dreier seg om grendehuset Midtvang. Gjennom årene har Midtvang vært et viktig samlingspunkt for bygda.

Mila Bil

24. november 2023

Mila Bil

Marit Håkenstad, også kjent som "Mila-Marit", informerte oss om firmaet. Gunnar Mila grunnla dette selskapet, og Øystein Sørberg er nå daglig leder. Marit har vært ansatt i selskapet siden 1993, og har dermed vært her i 30 år.

Årsberetning for rotaryåret 2022 - 2023

8. november 2023

Årsberetning for rotaryåret 2022 - 2023

Møtevirksomheten i Rotaryåret 2022 - 2023 var en spennende opplevelse. Det ble gjennomført flere bedriftsbesøk som ga medlemmene vår verdifull informasjon, og møtene var beriket av dyktige foredragsholdere. Les vår årsberetning her.

Røyeoppdrett i Brydalen: Bærekraftig næringsprosjekt med stort potensial

6. november 2023

Røyeoppdrett i Brydalen: Bærekraftig næringsprosjekt med stort potensial

Børre Nilsen, opprinnelig fra Måsøy kommune, kom til Østerdalen av kjærlighet. Her har han startet et spennende prosjekt med å etablere et lukket røyeoppdrettsanlegg i Brydalen ved hjelp av RAS-teknologi (Resirkulering av vann).

Sosiale medier

Møteinformasjon

Møtested: Frivilligsentralen
Adresse: Meirigata 4 B
Postnummer: 2500
Sted: Tynset
Land: NO
Møtedag: Tirsdag
Møtetid: 19:30
Møtespråk: no
Møtedetaljer: Møtelokalet er åpent fra kl 19.00. Da blir det servert kaffe med noe til . Ansvarlig er medlemmet som har 3-minutteren

Place content here

Møtearkiv fra
før August 2022



rotary lenker

Nyheter fra
rotary INTERNATIONAL:

Loading RSS...

Nytt fra Rotary i Norge

Loading RSS...

District - Rotary RSS

Loading RSS...